بررسی وضعیت تولید ریل ملی

0
70

مقدمه

به منظور تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام ریلی، احداث خطوط جدید ریلی، بی‌اثر کردن تحریم‌ها و جلوگیری از خروج ارز از کشور، خودکفایی در عرصه حمل‌ونقل ریلی اهمیت به‌سزایی دارد. خاطرنشان می‌سازد کشور در عملیات عمرانی مرتبط با ریل‌گذاری (پل و تونل و …) و ادوات روسازی و زیرسازی در این بخش (بالاست، تراورس، رول‌پلاک و پابند و …) به خودکفایی رسیده است و تنها حلقه باقی‌مانده برای تکمیل زنجیره خودکفایی و قطع کامل وابستگی در توسعه زیربنای حمل‌ونقل ریلی، تولید ریل است.در سال‌های اخیر اقداماتی برای تولید ریل در داخل کشور صورت گرفت؛ لکن هیچ‌گاه تولید ریل محقق نشد.

ذوب­آهن به‌عنوان تولیدکننده انحصاری ریل و دولت به‌عنوان تنها خریدار، هرکدام دیگری را مقصر در عدم تولید ریل می‌دانند و یکدیگر را به اهمال‌کاری متهم می‌کنند. این گزارش می‌کوشد تا ضمن بررسی اقدامات صورت گرفته در عرصه تولید ریل ملی، مواضع مسئولین دولتی و ذوب‌آهن را در این رابطه مرور نماید. در ادامه‌ی گزارش تلاش می‌شود تا تصویری روشن از پیشنهادهای صاحب‌نظران در رابطه با تولید ریل ملی ارائه گردد.

جمع بندی

همانگونه که در گزارش عنوان شد، مدیران ذوب‌آهن استدلال‌هایی هم چون ضعف در تنظیم مفاد قرارداد و ضمانت‌نامه‌ها، ناتوانی خریدار برای اعتبارات، درخواست خرید ریل با بهایی ارزان و عدم تمایل دولت به خرید ریل از ذوب‌آهن را مطرح می‌کنند. در مقابل امّا مدیران دولتی مواردی همچون عدم توانایی ذوب آهن جهت تأمین مالی برای تولید، ترجیح ذوب‌آهن به تولید تیرآهن بال‌پهن به‌جای ریل و عدم توانایی ذوب‌آهن در تولید و تحویل ریل را مطرح می‌نمایند. از جمع‌بندی نظرات مطرح درباره چرایی عدم تولید ریل ملی، می‌توان گفت که میان تولید کننده و خریدار ریل، اتفاق‌نظر وجود ندارد. برخی خریدار (راه‌آهن/ دولت) را در این موضوع مقصر اصلی می‌دانند و گروهی نیز تولیدکننده (ذوب‌آهن) را در مظان اتهام قرار می‌دهند.

 دانلود پرونده: ریل ملی-وب

دیدگاهتان را بنویسید

Please enter your comment!
Please enter your name here